Azie deel 2: Maleisie & Dalemans in Thailand

6 juli 2014 - Chiang Rai, Thailand

Op 12 juni na een hobbelige vlucht veilig aangekomen in KL en afscheid genomen van Koen. Even omschakelen, want we moeten weer even twee weken verder met z'n tweeen. Vooral onze tijd besteed met wat we nog gingen doen. Op vrijdagnacht was het tijd voor de wedstrijd Spanje - Nederland. Om 2 uur 's nachts de taxi gepakt naar het hostel waar we twee weken eerder met Koen geslapen hadden. Op de rooftop hing een groot scherm en en ondanks dat er niet heel veel Nederlanders waren, was het een geslaagd feest. Wat een wedstrijd!! Inmiddels hadden we wel alle Engelsen op onze hand haha ;-)

Na nog een extra uitbrakdagje in KL was het tijd om te vertrekken naar onze volgende bestemming: Melaka. De busterminal in KL was enorm. Het leek wel een vertrekhal van een luchthaven, met gates en al. De bus was ook een verademing vergeleken met Borneo. Het was bijna jammer dat de reis maar twee uurtjes duurde. Melaka is een stad ten zuiden van KL en staat op de werelderfgoedlijst, omdat er veel koloniale en post-koloniale bezienswaardigheden zijn uit de Portugese, Nederlandse en Britse tijd. Erg leuk om te zien hoe dat gemixt was met de voornamelijk Chinese bevolking van Melaka. We verbleven in een erg gezellig hostel, waarvan de eigenaar helemaal gek was van fietsen. Elke avond nam hij iedereen mee op de fiets om een hapje te eten of de straten van de stad te ontdekken. Wij vonden het heerlijk om weer even op de fiets te zitten na al die maanden. Op zondag was er ook een avondmarkt in Chinatown met echt fantastisch veel lekker eten. Maar de lekkerste Laksa (hete noedelsoep) aten we gewoon op straat bij een locaal vrouwtje met een rijdend keukentje. Heerlijk!! Ook hebben we heerlijk Indiaas gegeten. Behalve Chinesen wonen er ook veel mensen uit India in Maleisie en dat zie je terug op de kaart. Mjumm!

Op woensdag was het tijd om het snikhete Melaka te verlaten en de koelte van de Cameron Highlands op te zoeken. Vier uur van KL afgelegen ligt het plaatsje Tanah Rata op zo'n 1500 meter hoogte (heftige busrit door de bergen, een stukje van 60 km duurde maar liefst 2 uur). Maar wat een prachtige omgeving. En hoe heerlijk om eens een stukje te lopen met je backpack zonder in enorm zweten uit te breken. We vonden een erg goed hostel waar we een kamer met 8 andere mensen deelden, maar ik heb nog nooit zulke lekkere bedden meegemaakt! Om middernacht was het weer tijd om Nederland te kijken, ditmaal de wedstrijd tegen Australie. Het hostel zond die wedstrijd gewoon uit in de lobby, dus dat was lekker makkelijk. En weer gewonnennnnnnn!

De volgende ochtend stonden we vroeg op want het was tijd voor onze tour door de Cameron Highlands. De highlands staan bekend om hun theeplantages, en ondanks dat het niks voorstelt met plantages in India of Nepal vonden wij het prachtig om te zien. Onze gids zat boordenvol met informatie, niet alleen over de plantages maar ook over het regenwoud en Maleisie in het algemeen. Erg interessant dus! En we werden rond gerereden in zo'n hele vette oude Landrover, dus dan heb je bij ons sowieso een streepje voor! Behalve een bezoek aan de theevelden, maakten we ook een hike door het regenwoud en de theefabriek, waar we de thee ook daadwerkelijk konden gaan drinken. Eindelijk, na al die verhalen!
's Middags stonden nog wat touristische stops op het programma, maar de echte highlights waren toch echt in de ochtend.

Vrijdag was het tijd om terug te gaan naar KL. Lekker hotelletje gevonden midden in het oude centrum. Zaterdag bezochten we een visbeurs, die Wes in een of ander blaadje had zien staan. Het stelde niet zo heel veel voor, maar het was erg leuk leuk aangezien wij de enige blanken waren en iedereen zich voornamelijk leek af te vragen wat we in godsnaam aan het doen waren. En met de lokale bus door de buitenwijken van KL is ook weer eens wat anders haha!

Zondag was het tijd om Maleisie te verlaten en terug te keren naar Thailand! We hadden een erg leuk guesthouse gevonden vlakbij Khoa San Road. 's Avonds was het erg rustig op straat en even waren we bang dat dit nog de nasleep was van staatsgreep, maar toen we de volgende avond op zoek waren naar een plaats om Nederland - Chili te kijken bleek het allemaal wel mee te vallen. Hallo Nederlanders! Overal liepen in oranje gehulde supporters rond naar elkaar te zwaaien en te juichen. Dat is weer even wat anders dan het geringe aantal backpackers in Maleisie. Uiteindelijk op een vol oranje terras de wedstrijd gezien en wat een feestje was het weer! Het was dan ook best zwaar dat we na twee uurtjes slapen er alweer uit moesten om Kevin & Jordy van het vliegveld op te halen. Maar hee.. na 8 maanden keken we er ook wel naar uit om ze weer te zien hoor! En het was heerlijk om ze weer te zien. Het leek geen enkel moment of het al zo'n tijd geleden was dat we ze hadden gezien! Zal dat ook zo zijn als we straks weer thuis zijn met iedereen? Ik denk het wel :)

Twee dagen deden we even lekker rustig aan. Een beetje eten en drinken en wennen aan de temperatuur. Yordi, waarmee we in Australie gereisd hadden, kwam nog gezellig een avondje langswippen. En donderdagavond was het tijd om echt op reis te gaan met Dalemans & co. Met de nachttrein gingen we naar Chiang Mai! In tegenstelling tot 3 jaar geleden hadden we ons nu wel verzekerd van treintickets, en ondanks dat we 'gewoon' 2e klas hadden geboekt, hadden we een eigen coupe met z'n vieren. We hadden dus relatief veel ruimte en dat is best fijn met twee van die grote kerels. We vermaakten ons prima met een potje kaarten en een emmer vol bier, en toen we op het punt stonden om te gaan slapen werd er op ons deurtje geklopt. Stond daar een jongen die we in Melaka (Maleisie) hadden ontmoet. Of we nog wat mee gingen drinken in de bar.. Komen we die bar binnen.. staat het helemaal afgeladen met Hollanders. De Kedeng-kedeng en ik-voel-me-zo-verdomd-alleen-meezingers vlogen ons om de oren. Geweldig! Twee uurtjes even staan meebleren, voordat de tent sloot. Jullie begrijpen dat we die nacht heerlijk sliepen!

Vanaf het treinstation van Chiang Mai werden we opgepikt door ons Guesthouse, waar we uiteindelijk 5 nachten zijn gebleven. Het was daar heerlijk, met wat hangmatten in de tuin, behulpzaam personeel en leuke mensen. We kregen wat uitleg over de stad en besloten meteen een fiets te huren voor die middag om wat tempels te bezoeken. 's Avonds bezochten we de enorme avondmarkt, waaraan we aan een avond echt niet genoeg hadden. Heerlijk gegeten weer bij een vrouwtje op straat, die in tegenstelling tot de wat luxere restaurants haar hele terras van plastic stoelen bomvol had zitten. En terecht bleek, want het eten was heerlijk!

Zaterdag was het tijd voor een tourtje! En niet zomaar een tourtje, maar een heuse vistour. We werden naar een meer gebracht waar Mekong catfish (meerval) in was uitgezet. Hoewel Wes en Jor helemaal enthousiast waren, besloten Kevin en ik elkaar maar af te wisselen met een hengel. Het was zeg maar niet de vraag of je wat ging vangen, maar wanneer. Ik denk dat we in totaal wel 40 vissen hebben gevangen, en aan het einde van de dag kon ik mijn arm niet meer optillen. Wat was dat zwaar! Ik moet toegeven dat vissen misschien toch wel echt een sport is... ;-)

Zondag kwam Britt aan in Chiang Mai! Zij zat bij ons in dezelfde groepsreis naar Australie en we hebben haar ook een paar keer opgezocht in het plaatsje waar ze werkte. Super leuk om haar weer te zien, maar dan in Thailand! Zondag betekent over het algemeen in Azie zondagmarkt, en daar laten ze in Chiang Mai geen gras over groeien. Al snel hadden Britt en ik de jongens afgeschud en sjeesde we als een gek over de markt heen om alles maar te kunnen zien en ook nog op tijd te komen voor Nederland - Mexico. Bij toeval kwamen we die avond in het Holland House terecht, wat afgeladen was met uitzinnige Nederland supporters. Dat was echt fantastisch. Het was natuurlijk een super spannende wedstrijd, maar de ontlading was enorm. De straat was oranje gekleurd en overal waren mensen aan het zingen en springen. Fantastisch!!

Maandagochtend gingen Jordy, Kevin en ik op kookcursus. Net buiten de stad had een Thaise vrouw een eigen kookstudio en eigen kruiden- en groentetuin. Na wat uitleg over het Thaise koken, gingen we gauw aan de slag. We hebben de hele dag gekookt.. van salade tot curry, en van pad thai tot gebakken banaan. Wat een heerlijkheid. We zaten zo vol! En aan het einde van de dag kregen we nog een heel leuk receptenboekje mee naar huis met eigen foto er op, dus thuis kunnen we lekker dooroefenen!

Op woensdag vertrokken we met een minivan naar Pai, een hippiedorpje twee uurtjes van Chiang Mai vandaan. We hebben hier drie heerlijke dagen gehad. Ondanks dat het geen hoogseizoen was en niet alles open was, voel je dat relaxte sfeertje dat hier hangt. Twee dagen hebben we een brommer gehuurd om de omgeving te bekennen. De eerste dag zijn Jor, Wes en Kev op stap gegaan naar watervallen. En de tweede dag hebben Wes, Kev en ik een grot bezocht. Was heel gaaf! We waren alleen een beetje naief dat we geen poncho's hadden meegenomen, niet wetende dat we over een enorme berg heen moesten en we zeg maar in de regen reden. Wat een kou!! Maar, alles voor de ervaring haha ;-)

Gister zijn we teruggekeerd naar Chiang Mai om de kwartfinale van het WK te kunnen zien. Omdat het toch iets te gek was geworden in het Holland House de laatste keer, hadden ze nu geregeld dat je tegen betaling in een hotel kon kijken. Ze mochten ook niet zo lang openblijven van het leger (weer die verdomde staatsgreep..) dus was dit eigenlijk onze enige optie. De wedstrijd was nu om 3 uur 's nachts, dus na een paar uurtjes tukken gingen we op weg. En wat bleek.. die hele conferentiezaal zat bomvol met Holland supporters. Ik denk dat er zeker 350 man waren. En wat een draak van een wedstrijd.. Maar wat een mooi slot!! Op naar de halve finale... :-D

Wat ons meteen bij het volgende probleem brengt. We zijn nu naar Chiang Rai gereisd en staan op het punt om een dezer dagen de grens over te gaan naar Laos. Alleen we weten niet of we daar voetbal kunnen kijken. En het is zeg maar geen optie om een wedstrijdje over te slaan. Dus daar moeten we nog even wat op fixen. We houden jullie op de hoogte, wie weet via nog een laatste verslag. Want.. over 3,5 week zijn we er gewoon alweer!

Liefs,
Lies en Wes en Kev en Jor

PS: Zometeen post ik even wat fotootjes op Facebook!

1. Marieke Dalemans:
    6 juli 2014
    Wat leuk om allemaal te lezen!! En wat hebben jullie in korte tijd weer veel gedaan.
    Dat wordt na de vakantie een heel boekwerk Lisanne van al die maanden. Een dikke kus van ons!! En natuurlijk nog fijne weken met elkaar.
  2. Karssies:
    6 juli 2014
    Het was weer leuk om alles te lezen wat jullie beleven en zien.
    Nu maar hopen dat jullie een adresje vinden om voetballen te kijken woensdagavond, het is wel spannend hé?
    Nog 3.5 wk.en dan weer naar huis, brrrr? je zal best blij zijn als je iedereen weer ziet.Nog een fijne tijd.groetjes van ons tweetjes,
  3. Karssies:
    28 juli 2014
    Op de valreep wil ik jullie nog een goede reis toe wensen, hebben jullie al alles ingepakt met veel overgewicht of valt dat mee?
    Alle vrienden en bekenden gedag gezegd, was wel moeilijk zeker,
    maar jullie zijn misschien wel blij om naar huis te gaan na zo'n lange tijd het zal wel wennen zijn. In ieder geval welkom terug in HOLLAND groetjes van o.Gerrit en t.Tiny.